Tuesday 10 July 2012

Talang Satang National Park




Sarawak taman laut negara yang pertama, Talang-Satang telah ditubuhkan dengan tujuan utama pemuliharaan populasi penyu laut Sarawak. Taman terdiri daripada pantai dan laut yang mengelilingi empat pulau pantai barat daya Sarawak; Pulau Talang Besar (Greater Talang Island) dan Pulau Talang Kecil (Lesser Talang Island) off Sematan, dan Pulau Satang Besar (Greater Satang Pulau) dan Pulau Satang Kecil (Lesser Satang Island) off Santubong, berhampiran Kuching. Keempat-empat "Kepulauan Penyu" bertanggungjawab bagi 95% daripada semua pendaratan penyu di Sarawak. Taman itu juga termasuk Pulau Tukong Ara-Banun Sanktuari Hidupan Liar, dua pulau kecil kecil yang penting tapak sarang koloni Bridled Terns dan Terns Hitam-Naped.


Taman Negara Talang-Satang meliputi jumlah kawasan lebih kurang 19.400 hektar (19.4 km persegi), dan terdiri daripada semua tanah di bawah tanda air pasang di pulau-pulau masing-masing, dan lautan di sekeliling jejari 4.8 km daripada titik tertinggi di pulau setiap . Kawasan terumbu cetek yang indah mengelilingi semua empat pulau. Terumbu umumnya terdiri daripada beberapa spesies karang keras dan koloni karang lembut. Mereka menyediakan tempat tinggal dan berehat alasan untuk penyu laut, dan juga penting kawasan pembiakan ikan.




PENYU PEMULIHARAAN Marin

Penyu laut adalah antara makhluk paling lama hayatnya di dunia, dengan banyak mencapai jangka hayat lebih daripada 100 tahun. Perenang anggun yang menghabiskan sebahagian besar di bawah air masa mereka, mereka telah menemui ajal hampir tidak berubah sejak zaman Trias, kira-kira 200 juta tahun yang lalu. Walau bagaimanapun, tabiat pembiakan yang telah berkhidmat mereka begitu baik untuk sekian lama kini menyumbang kepada kepupusan mereka.
Penyu laut matang perlahan-lahan, hanya bermula untuk membiak di antara umur 30 dan 50 tahun, dan apabila mereka memulakan pembiakan, perempuan biasanya hanya menghasilkan telur setiap empat atau lima tahun sekali. Mereka tidak bertelur pada hanya mana-mana pantai, tetapi berhijrah kembali ke pantai mereka lahir, kadang-kadang di seberang jarak lebih daripada 3,000 km. Bagaimana mereka mencari jalan mereka kembali ke pantai tersebut merupakan salah satu misteri besar alam semula jadi tidak dapat diselesaikan. Ia juga menjadi faktor utama dalam penurunan populasi penyu, kerana sebagai pantai di seluruh dunia telah dibangunkan untuk pelbagai tujuan, penyu tidak dapat berpindah ke tapak tidak terganggu bersarang.



Faktor-faktor lain yang menyumbang kepada kematian penyu sengaja pemburuan penyu untuk daging dan kulit kura-kura; Memungut telur penyu yang tidak terkawal, terperangkap dalam pukat; pemusnahan alasan makanan terumbu karang itu atau katil rumput laut; dan penelanan beg plastik yang beberapa kesilapan spesies untuk obor-obor, sebahagian diet asli mereka. Walaupun di bawah keadaan yang sempurna, kadar kelangsungan hidup adalah sangat rendah. Penyu betina boleh bertelur sebanyak 10,000 telur dalam hayat mereka, tetapi kerana kerugian bersarang kerana pemangsa tanah semulajadi dan pemangsaan oleh ikan sebaik sahaja mereka sampai ke laut, beberapa sebagai 10 rega akan hidup untuk mencapai kematangan.

Lima spesies penyu laut dikenali bersarang di Sarawak, dengan puncak musim penyu bertelur berjalan dari April sehingga September. Setakat ini yang paling penting adalah Penyu Agar (Chelonia mydas), yang mewakili 90% daripada semua pendaratan penyu, terutamanya di pulau-pulau Talang-Satang taman negara. Spesies lain yang kadang-kadang tanah di pulau-pulau Penyu Hawksbill (Eretmochelys imbricata), manakala Ridley Zaitun, sarang Penyu Belimbing dan loggerhead terutamanya di tanah besar. Semua spesies ini ancaman kepupusan di seluruh dunia.

Kerana ancaman kepada penyu laut, program pemuliharaan di bawah cara tiga Talang-Satang kepulauan yang lebih besar, dan juga di Tanjung Datu dan Taman Negara Similajau di tanah besar Sarawak. Telur sama ada dikeluarkan dari sarang dan ditempatkan di pusat penetasan yang dijaga, atau ditinggalkan di tempat dan dikawal sepanjang masa oleh warden Perhutanan Sarawak. Selepas pengeraman 40 hingga 60 hari, rega muda dilepaskan pada waktu malam untuk mengurangkan kerugian daripada pemangsa. Di samping itu, beberapa rega tagged with bersaiz kecil mengesan peranti radio untuk mengetahui lebih lanjut mengenai ekologi dan kitaran hidup mereka. Program muncul akan berfungsi dengan baik, kerana bilangan pendaratan telah stabil di antara 1,500 hingga 3,000 setahun dalam tempoh 10 tahun, selepas tenggelam ke semasa semua yang rendah di bawah 1,000 pada awal tahun 1980-an.

Satu lagi sebab untuk peningkatan pendaratan penyu adalah program-ball terumbu kejayaan. Lebih 2000 konkrit terumbu-bola telah diletakkan di perairan Taman Negara. Bola tukun tiruan ini bukan sahaja menyediakan habitat yang sedia ada yang dibuat untuk spesies karang, mereka juga menyediakan tempat perlindungan antara-sarang penyu; pembinaan konkrit yang kasar dan berat bola terumbu akan mengoyakkan pukat kepada corak-carik, dan oleh itu menghalang pencerobohan oleh pukat tunda. Ia adalah sukar untuk menentukan dengan tepat apakah perbezaan mereka membuat nombor sebenar pendaratan, tetapi sejak pengenalan terumbu-bola bilangan penyu yang mati ditemui di Talang-Satang telah menurun secara mendadak.

Program pemuliharaan telah dirancang dengan teliti untuk melibatkan masyarakat tempatan. Hak-hak tradisional dan amalan tuan-tuan tanah tempatan, penduduk kampung, dan dan nelayan diiktiraf, dan Perhutanan Sarawak bekerja dalam kerjasama yang erat dengan mereka untuk memastikan penggunaan mampan sumber-sumber yang mereka berhak.




PELAWAT pulau-pulau

Kerana sensitiviti melampau habitat, pengunjung hanya dibenarkan dalam tempoh 2.8km Pulau Talang Besar, Pulau Talang Kecil, Pulau Satang Kecil atau Sanktuari Hidupan Liar Ara Banun oleh perkiraan khas dengan Perhutanan Sarawak. Kebenaran itu biasanya hanya diberikan kepada penyelidik bona fide, pelajar, organisasi pemuliharaan, dan orang yang mengambil bahagian dalam Program Sukarelawan Penyu Laut (lihat bawah).

Pulau Satang Besar, pulau-pulau yang terbesar, yang dibuka kepada pelawat, tetapi pemuliharaan mengambil keutamaan ke atas pelancongan. Bahagian kedua-dua pulau dan laut sekitarnya adalah di luar had kepada pelawat yang perlu berada di dalam kawasan yang ditetapkan dan disertai oleh warden Perhutanan Sarawak pada setiap masa. Walaupun sekatan ini amat perlu, Pulau Satang Besar adalah tempat yang menarik dan indah untuk melawat. Penetasan penyu adalah berasaskan tanah tarikan utama, di mana pengunjung boleh mempelajari semua mengenai program pemuliharaan.

Pulau itu sendiri adalah curam dan tebal hutan, dan tidak sesuai untuk trekking. Walau bagaimanapun, pantai pasir putih merentasi seluruh seluruh sebelah selatan pulau ini. Perairan yang mengelilingi hijau zamrud yang mendalam dengan terumbu karang tidak jauh dari pantai, yang menawarkan kemungkinan snorkeling baik. Dasar laut lereng secara beransur-ansur kepada kedalaman kira-kira 12 meter, dengan beberapa pembentukan batu karang menarik keras, karang lembut, peminat laut gorgonian dan bintang bulu, dikelilingi oleh ikan kecil atendan mereka. Warna boleh menjadi hebat, tetapi tahap penglihatan sering terhad kepada antara 3 dan 10 meter, demikian hanya serius bersnorkel dan menyelam akan melihat batu karang pada tahap terbaik. Ikan pelagik yang besar adalah jarang berlaku, tetapi Penyu Hijau kadangkala boleh dilihat meluncur anggun melalui air.



Menyelam dan snorkeling
Selam skuba dan snorkeling terbatas dalam zon yang ditetapkan sahaja. Tiada aktiviti rekreasi air dibenarkan di luar zon dalam kepentingan pemuliharaan. Penyelam skuba mesti disertakan dengan panduan menyelam yang diluluskan. Tangki menyelam, BCDs yang dan pengawal selia boleh disewa daripada pejabat operasi Perhutanan Sarawak di pulau itu, tetapi perlu ditempah terlebih dahulu. Sila hubungi Pejabat Tempahan Taman Negara di Kuching untuk maklumat lanjut.
Program Sukarelawan Penyu Laut

Program Sukarelawan Penyu Laut Sarawak (SSTVP) yang unik eko-pelancongan inisiatif yang dijalankan oleh Perhutanan Sarawak. Terbuka dari Mei hingga September, program ini didorong oleh pemuliharaan membenarkan sukarelawan untuk mengambil bahagian secara aktif dalam usaha-usaha pemuliharaan penyu Sarawak dengan menghabiskan 4 hari di Stesen Pemuliharaan Penyu di Pulau Talang-Talang Besar.

Apabila tiba di pulau ini, sukarelawan diberikan taklimat mengenai program pemuliharaan sebelum tugas yang telah diperuntukkan atau kawasan tanggungjawab. Tugas termasuk rondaan pantai untuk mengesan ketibaan penyu, pemantauan aktiviti penyu bertelur, tagging dan mengukur penyu, memindahkan telur ke tapak penetasan, melepaskan rega, rakaman data dan lain-lain aktiviti pemuliharaan di tapak.

SSTVP ini menawarkan para peserta peluang untuk belajar lebih lanjut mengenai pemuliharaan penyu dan pertemuan yang tidak dapat dilupakan pengalaman dengan penyu laut. Tambahan pula, para peserta mendapat kepuasan mengetahui bahawa mereka sebenarnya menyumbang kepada projek pemuliharaan yang bernilai.

Sila ambil perhatian bahawa Program Sukarelawan Penyu Laut Sarawak tidak sesuai untuk semua orang. Kemudahan-kemudahan penginapan asas dan semua orang dijangka untuk membantu dengan memasak dan pembersihan-up. Sukarelawan menyertai pasukan pakar pemuliharaan berdedikasi yang misinya adalah untuk memantau setiap pendaratan penyu di pulau itu dan seterusnya membantu untuk mengekalkan warisan semula jadi Sarawak. Sukarelawan boleh mengharapkan 'Kembali ke Alam' ganjaran pengalaman tetapi harus ingat bahawa program ini bukan percutian pantai.

Untuk maklumat lanjut sila hubungi Perhutanan Sarawak


PELAWAT KESELAMATAN


Terumbu karang Talang-Satang adalah rumah untuk beberapa makhluk berbisa, termasuk Ular Laut, Ular Karang, stonefish dan Kerang Kon. Ular laut selalunya adalah tidak berbahaya jika tidak terganggu, dan jika dilihat perlu dibiarkan sahaja. Stonefish boleh menyembunyikan diri mereka di dalam lumpur atau pasir di sekitar karang, terutama di air surut, jadi tidak berjalan atau berenang berkaki ayam di sekitar terumbu karang. Kerang kon sangat berbisa dan tidak harus dikendalikan di bawah mana-mana keadaan.

No comments:

Post a Comment