Saturday 23 June 2012

Universiti Kehidupan 220 -“Waqaf al-Quran di al-Aqsa..”


Universiti Kehidupan 220 -“Waqaf al-Quran di al-Aqsa..”

Imam Malik r.a mengatakan bahawa ibadah macam rezki makan. Ada orang suka makan ayam, ada yang suka makan daging, ada yang suka makan sayur.
Macam itu juga ibadah, ada yang suka solat tapi kurang baca Quran, ada yang suka puasa, tapi kurang bangun malam, ada yang suka pergi umrah, tapi kurang sedekah.
Sepemerhatian saya di masjid al-Aqsa ini, budaya membaca al-Quran memang hidup. Dari waktu subuh lagi, mereka akan membaca al-Quran. Mungkin ia salah satu terapi jiwa ketika dalam tekanan yang mereka amalkan.
Ada seorang ahli rombongan yang bersam saya kala ini.  Saya berjalan ke al-Aqsa bersamanya. Dia membawa sesuatu di dalam bungkusan plastik.
Saya bertanya kepadanya..
“Tok, bawa quran ke?”
“Aah” jawabnya ringkas.
Pada mulanya saya menyangka beliau membawa untuk membacanya, tetapi di dalam bungkusan plastik itu terdapat beberapa naskhah.
“Banyak bawa tok?” sapa saya lagi.
“Aah, nak wakaf dekat al-Aqsa..” jawabnya.
“Ah, untungnya..” bisik hati saya. Kebetulan memang budaya orang di al-Aqsa ini membaca al-Quran, jadi setiap naskhah yang diberi pasti akan dimanfaatkan.
Kalau kita ke Mekah atau Madinah,  dan kita meletakkan al-Quran dengan tujuan wakaf, pihak pengurusan masjid nanti akan mengeluarkannya kembali.
Polisi kedua masjid haram ini, tidak membenarkan al-Quran selain yang disediakan oleh kerajaan Saudi sahaja.
Dari segi kewajaran, ada munasabahnya, ditakuti ada orang yang meletakkan al-Quran yang telah diselewengkan.
Apa pun, untuk rombongan akan datang dan bagi sesiapa sahaja yang ingin ke al-Aqsa, saya suka mencadangkan agar membawa al-Quran untuk di wakafkan di al-Aqsa kerana insyaAllah, setiap naskhah yang diberikan akan dimanfaatkan.
P1000139
Budaya membaca al-Quran di al-Aqsa.
P1000138
Saya sempat merakamkan detik-detik ini. Rezki bagi beliau yang Allah gerakkan hatinya untuk membawa al-Quran ke al-Aqsa.

No comments:

Post a Comment